Proč byste neměli „opouštět“ auto na desítky let: co se s ním stane, když bude jen tak stát?

Foto: z otevřených zdrojů

Někdy jsme svědky toho, že auta nejezdí měsíce a roky, ale co se s nimi děje, když jsou nečinná?

Pokud necháte člověka deset let ležet na gauči, jeho svaly začnou atrofovat. U auta, které stojí stejnou dobu, se stane téměř totéž. Auta jsou mechanismy určené k pohybu. Potřebují tření, teplo a práci, aby zůstaly „zdravé“.

Co se tedy stane s auty, když s nimi roky nejezdíte? Když se to stane – do hry vstupuje chemie, píše SlashGear. Guma tvrdne, kov začíná trpět korozí, baterie selhávají a důležité kapaliny degradují. Odpružení se usazuje, pneumatiky hnijí a materiály v interiéru se zhoršují. Pokud se místo skladování vyznačuje vysokou vlhkostí nebo extrémními výkyvy teplot, může se vše velmi rychle zhoršit.

Vlhkost se může dostat do každé skuliny na vnější i vnitřní straně vozu a začít ho ničit zevnitř. Plíseň se může objevit v interiéru – na kobercích, ve ventilaci a na obložení, plasty začnou praskat. Za těchto podmínek může i auto, které stojí rok nebo dva, vypadat, působit a – což je nejhorší – zapáchat, jako by stálo desítky let. Zde je vše, co potřebujete vědět o správném skladování automobilu.

Auta by měla jezdit

Auta by neměla být odstavena déle než dva nebo tři týdny. Vše v autě je navrženo tak, aby se pohybovalo: aerodynamika, mazání, elektronika – vše je navrženo tak, aby se pohybovalo. Bez pohybu například alternátor nebude schopen správně nabíjet baterii. Olej nebude cirkulovat a chránit kovové povrchy před oxidací.

Zbavit automobil pohybu znamená zbavit jej smyslu jeho existence. Moderní palivo také není určeno k dlouhodobému skladování v nádrži. Již po několika měsících se začne rozkládat a houstnout, což může ucpat čerpadla, vstřikovače a palivové potrubí. Nafta se také kazí, a to často ještě hůře než benzín. Při dlouhodobém chodu motoru naprázdno se uvnitř motoru tvoří kondenzát a agregát začíná zevnitř rezivět. Bez chodu motoru se tento kondenzát ničím „nespálí“.

Dlouhé odstávky nesnáší dobře ani převodovka a zbytek hnacího ústrojí. Olej v převodovce se usazuje a houstne, těsnění vysychají a začínají prosakovat. Nemrznoucí kapalina se rozkládá a stává se kyselou – nakonec koroduje hliník a koroduje ocel. Dlouhodobě odstavené vozy také přitahují hlodavce a škůdce, kteří se časem mohou prokousat vším od elektroinstalace až po čalounění.

Jak nechat auto dlouho zaparkované

Aby si sběratelé udrželi maximální hodnotu vozu, často si nechávají auta s minimálním počtem najetých kilometrů po celá desetiletí. Když jejich cena stoupne, skončí v aukcích – tam lze najít 30 let staré vozy s několika tisíci najetými kilometry. Ačkoli to pro techniku není dobré, je bezpečnější takový vůz skladovat.

Pro začátek je třeba karoserii a podvozek důkladně umýt a navoskovat – jakékoli nečistoty mohou urychlit rozpad materiálů. Nádrž by měla být naplněna palivem se stabilizační přísadou bez etanolu, aby se omezil přístup vzduchu a zabránilo se tvorbě kalů. Výběr správné klimatizované a suché místnosti je nutností. Vyplatí se investovat do proudové nabíječky, aby baterie „neumírala“.

Kola by měla být nafouknutá, lepší je postavit vůz na podpěry a zakrýt jej krytem. Parkovací brzda (ruční brzda) by neměla být utažená. Olej – vyměňte s předstihem a nezapomínejte na základní údržbu, když je vůz zaparkovaný. Každý plán uskladnění by měl obsahovat informaci o tom, jak často vůz startovat. Pokud je to možné, nastartujte motor každých čtrnáct dní a krátce vyjeďte – umožníte tak cirkulaci provozních kapalin.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Užitečné tipy a triky pro každodenní život